måndag 6 augusti 2012

Den fantastiska helgen v 31!

Ännu en fin helg har tagit slut.
 Denna gång fick vi sällskap av goda vänner som också har båt på Gräddö. Vi började med att ta oss till Lidö över fredagsnatten. Det blev en fin kväll i spegelblank vik. Alfred var mycket nöjd över att vara tillbaka igen. På morgonen köpte vi nybakt och fortfarande varmt bröd som en tjej hade med sig till viken från Lidö värdshus. En service de börjat med i år. Väldigt gott bröd var det.

Vackra Söderarm

Vid 11 kastade vi loss och seglade ut mot Söderarm. Vi hade en fin vind, mest halv-vind kring 8-10 m/s. Mot slutet rullade vi in storen och kryssade för bara självslående fock in i Söderarm. Vi lade oss på Hummelskärs norrsida där det var lä.
Här låg det ett antal båtar och mös. Det var 18 grader i vattnet och jag badade en hel del. Kom på att det skulle vara bra med en våtdräkt för att kunna simma lite länge som en båtgranne gjorde. Det är ju bra att ha om man får in tampar propellern också.

Nästan ensamt majestät på s

På söndagen fortsatte det fina vädret men alla båtar utom vi och en till seglade i väg. Vi stannade för att läsa/äta/sola/bada tills klockan var 17 och vi halvvindade hem till Gräddö. Vi hade ett tag nästan kuling (12,9 m/s) och hade först bara självslående och en bit stor utrullade. Senare lättade det ur och vi kunde rulla ut seglen ordentligt innan vi kom fram vid 19.

Helt onödigt att åka till jobbet när det ser ut så här!

I morse var det sagolikt vackert i hamnen och det krävdes en rejäl kraftansträngning för att sätta sig i bilen och åka till jobbet.
Men om 4 dagar är vi där igen!